I Bournemouth

Britter...

Kategori: Allmänt

Har ännu inte fått en enda elräkning sedan jag flyttade hit. För några veckor sedan fick jag ett brev hem med ett meddelande om att jag blir utan el om jag inte betalar min elräkning väldigt snart. Tyvärr skickade de inte med en räkning med detta brev, så det var lite svårt att betala. Jag ringde upp elbolaget och påpekade att jag inte fått någon räkning, och de pratade med mig i 16 minuter om hur jag kan minska min elförbrukning. De lovade också att skicka mig en ny räkning och sade att jag inte behövde oroa mig för att bli utan el. Räkningen de lovat skicka mig dök dock aldrig upp. Jag ringde dem pånytt på onsdagen och påpekade detta, och bad dem dubbelkolla att adressen helt säkert var rätt. Det var den inte. De hade alltså skickat räkningarna till helt fel adress. Det här ett typiskt exempel på hur saker fungerar här i England. Båda gångerna jag ringde upp dem fick jag svara på en massa standard frågor, bl.a. vad min adress är. Man tycker att någon vid det här skedet skulle ha märkt att adressen inte var densamma som i deras system. (Jag ser i varje fall ingen poäng i att de frågar alla dessa frågor om det inte är för att kontrollera att allt överrensstämmer med kontouppgifterna.) Sen kan man ju fråga sig hur det kommer sig att meddelandet om att jag inte betalat mina räkningar skickades till rätt adress. 
 
En annan sak som stör mig här i England är att telefonbolagen hela tiden lurar en på pengar. De lovar en en massa saker, som 400 min samtalstid till alla brittiska nummer, och gratis samtal till diverse internationella destinationer. Sen när någon underlig avgift plötsligt dyker upp på ens räkning, får man gå in och kolla det finstilta och märka att "Jaha - med alla brittiska nummer menade de alla nummer FÖRUTOM de som börjar med vissa siffror" (trots att dessa nummer nog är brittiska). Ibland kan det också handla om att samtal till vissa telefonbolag inte inkluderas, trots att du omöjligt kan veta vilket telefonbolag ett visst nummer hör till. Man kan inte klaga sen, för det stod ju nog någonstans på deras internet sidor. Man måste bara fatta att klicka på rätt länk. Sen har de något underligt system här, att samtal som är över 60 minuter inte inkluderas i deras paketdealar. Detta innebär att om du talar i 59 minuter behöver du inte betala något alls, men talar du i 61 minuter måste du plötsligt betala för hela telefonsamtalet, trots att de första 59 minuterna egentligen skulle ha varit inkluderade i paketdealen. Dessutom är telefonsamtal utanför paketdealar helt otroligt dyra här, så man kan alltså hamna att betala helt skyhöga summor om man glömmer bort sig. Det här systemet är helt klart till enbart för att lura folk på pengar, vilket irriterar mig otroligt mycket. 

Kommentarer

  • systern säger:

    gud va storande!!!!!

    2013-05-09 | 05:01:36

Kommentera inlägget här: