I Bournemouth

Skolstart

Kategori: Allmänt

Idag hade jag en jättebra dag. Vi hade inga egentliga föreläsningar, utan vi fick själv sitta vid datorn och experimentera. Dagen började med introduktion till hur man använder Linux. Vi fick öva en del bassaker som att hitta och lägga till foldrar och hur skolans system funkar, men vi fick också lära oss att använda en del enkla commandon i Linux terminal. Bassaker för såna som är vana att använda linux, men för mig kändes det nog passligt utmanande. Jag känner inte till så många kommandon från tidigare, så det var helt nya saker för mig. Roligt! Jag känner mig så inspirerad att lära mig nytt just nu. Känns som jag har trampat vatten med all matematik som jag aldrig riktigt kommer att ha någon nytta av så länge nu. 
   Jag hade också ett matematik övningstillfälle som gick ut på att föreläsaren delade ut ett övningspapper med gymnasiestils uppgifter (typ "förenkla det här uttrycket") och sedan stod framför datorn och såg uttråkad ut medan vi fick lösa uppgifterna. Jag tror inte riktigt att jag gillar matematikprofessorn. Jag kände mig som om jag var tillbaka i gymnasiet. Det tog ändå sin tid o lösa hela pappret, för jag hade inte tagit med mig min räknare, och jag är inte världens snabbaste när det kommer till huvudräkning. Man kände sig nog lite fånig ändå när man satt där och tänkte tillbaka på hur man undervisat exakt samma saker under praktiken i Vasa. Hoppeligen blir det mera nyttigt snart.
   Sista lektionen var jätterolig. Precis vad jag föreställt mig att det skulle vara att studera animation. Vi fick lära oss grunderna i att använda Autodesk Maya (3d modellerings/animations program). Hur man skapar objekt, flyttar dem etc. Sen fick vi i uppgift att börja skapa en byggnad, gärna med referensbild. Jag valde domkyrkan. :D Jag hann inte så långt ännu, men jag kan knappt vänta på att få fortsätta med den. Idag laddade jag ner Maya till min dator, så imorgon kanske jag kan fortsätta med den hemma, fast det är nog bättre att arbeta i skolan med all fin utrustning.
   Kändes också jättebra att cykla till och från skolan idag. Även om det regnade var det skönt att få vara lite ute, och njuta av staden. Vägen till skolan är ganska flat, så det är behagligt att cykla, inga jobbiga uppförsbackar.
 
På torsdag kommer A hit!!! :D Ser SÅ fram emot det!
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: